درخشش کودکان کار در «خورشید» | سیمرغ بلورین بر شانه کدام فیلم مینشیند
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۵۰۸۷
پرونده نمایش سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم «پسرکشی» بسته شد و اکنون همه منتظر اعلام برگزیدگان این رویداد سینمایی در آیین اختتامیه امشب هستند.
به گزارش ایکنا، اعلام نامزدهای دو بخش مسابقه سودای سیمرغ و نگاه نو، از مهمترین خبرهای روز گذشته سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بودند. اما شاید مهمترین رویداد، نمایش «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و برگزاری نشست خبری این فیلم در پردیس سینمایی ملت بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین، منتقدان و اهالی رسانه، به تحلیل و نقد این فهرست پرداختند. در این میان، رقابت سخت «شنای پروانه» با ۱۲ نامزدی، «درخت گردو» با ۱۱ نامزدی، «خورشید» با ۱۰ نامزدی و «روز صفر» با ۹ نامزدی، بسیار جالب توجه است.
در بخش نگاه نو، ۵ فیلم برای کسب جایزه اصلی با هم رقابت میکنند که در این میان، «شنای پروانه» و «روز صفر»، علاوه بر این بخش که مخصوصِ کارگردانان تازهکار است، از مدعیان جوایز اصلی سودای سیمرغ هم هستند. در مورد شیوه جمعآوری آرای مردمی، شک و تردیدهایی ابراز شده بود که واکنش مدیر روابط عمومی جشنواره را هم برانگیخت. البته یکی دیگر از جوایز مهم جشنواره فیلم فجر در سالهای اخیر، سیمرغ مردمی بوده است. «آبادان یازده ۶۰»، «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر»، ۵ فیلم برتر آرای تماشاگران هستند که امشب در مراسم اختتامیه، سیمرغ بلورین بر شانه یکی از آنها خواهد نشست.
روز گذشته، پر سر و صداترین نشست خبری به فیلم «خورشید» مجید مجیدی اختصاص داشت که از همان روز اول به دلیل آماده نشدن و تأخیر در نمایش آن، خبرساز شده بود و به نوعی همه منتظر فیلم مجیدی بودند و بسیاری هم اعتراض داشتند که این فیلم به طور غیرقانونی در بخش مسابقه جشنواره نگه داشته شده است. در جواب به این انتقادها تهیهکننده، کارگردان و فیلمبردار فیلم، در نشست خبری تاکید کردند مدیران جشنواره فجر، هیچ استثنائی برای آنها قائل نشدهاند.
فارغ از حاشیههای حضور «خورشید» در جشنواره امسال، این فیلم را میتوان در زمره یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای جشنواره امسال قرار داد. فیلمی که قهرمانانش نوجوانانی هستند که در بستر جامعه با نام «کودکان کار» شناخته میشوند و روایت بیپرده از دغدغهها، نگرانیها و البته آرزوهای آنها، اصلیترین برگ برنده «خورشید» محسوب میشود.
سینما شهر قصه؛ حاصل یک حال بدنخستین نشست خبری فیلم سینمایی در دهمین روز از جشنواره فیلم فجر به «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری با حضور کارگردانان این فیلم و دیگر عوامل با اجرای فرزاد حسنی در پردیس سینمایی ملت اختصاص داشت. کیوان علیمحمدی در ابتدای این نشست درباره اینکه چرا به تنهایی فیلم نمیسازد، گفت: فیلمسازی کار جدی و سختی است و همه میدانند من به خاطر استرس کار، روز اول فیلمبرداری فرار میکنم. به همین دلیل همیشه با یک کارگردان دیگر همکاری میکنم.
علی اکبر حیدری بیان کرد: این فیلم حاصل یک حال بد بود، بعد از مشکلات گیلدا تصمیم گرفتیم دوباره بلند شویم و فیلم بسازیم. ما سینما شهر قصه را ساختیم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است.
طلوع مجیدی با خورشیدنشست خبری فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی از آثار بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد. مجید مجیدی تهیهکننده، نویسنده و کارگردان، نیما جاویدی نویسنده فیلمنامه، امیر بنان تهیهکننده، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی بازیگران، هومن بهمنش تصویربردار، کیوان مقدم طراح صحنه و بازیگران نوجوان فیلم در این نشست حضور داشتند. رضا صائمی، منتقد مهمان این نشست بود.
در ابتدای این نشست رضا صائمی، منتقد جلسه گفت: این فیلم به نظر من بعد از سالها که از مجیدی فیلم اجتماعی ندیده بودیم، بازگشتی دوباره برای او بود. «خورشید» طلوع دوباره مجیدی در سینمای ایران بود. ما امسال فیلمهای زیادی با پلاتهای شلوغ دیدیم، ولی «خورشید» قصه شسته و رفته و روایت سادهای دارد و از نگاه هوشمندانه مجیدی میآید. این موضوع را در آثار گذشته ایشان هم دیده بودیم.
وی افزود: مجیدی خالق و کاشف بازیگر کودک است و بازیهای خوب کودکان این فیلم مثالزدنی است. ضمن اینکه فیلم ریتم خوبی دارد اما مسئله من یک سوم پایانی است که ناگهان فیلم از ریتم میافتد. یک سری داستانکهای اضافه هم فیلم دارد که میتواند در تدوین مجدد رویش کار شود تا مخاطب خسته نشود. این اثر پایان غافلگیرکننده هم دارد که این فیلم خوب را تمام میکند. استفاده هوشمندانه از نور در این فیلم جالب است. فیلم تیتراژ خوبی هم داشت که شکل خورشید را تداعی میکند از نور در سایه روشنها و در حقیقت جاهایی که فضا کمی تاریکتر است بهخوبی استفاده شده، میبینیم علی قصه ما که غم دارد، در این جاها امیدوار میشود.
امیر بنان، تهیهکننده این اثر درباره دیر رسیدن این فیلم به جشنواره گفت: ما خودمان در این موضوع ضرر کردیم و دوست داشتیم فیلممان از همان اولین روز جشنواره باشد که در آرای مردمی بگنجد. در سالهای گذشته فجر هم این اتفاق افتاده و فیلم داوری شده ضمن اینکه اولین نمایش ما روز چهاردهم بهمن بود و به نظرم فیلم میتواند داوری شود.
قانون جشنواره را دور نزدیمهومن بهمنش، تصویربردار فیلم هم درباره موضوع دیر رسیدن فیلم به جشنواره توضیح داد: ما قانون را دور نزدیم. مقوله داوری و تماشاگر مردمی در همه جشنوارهها دو مقوله متفاوت است. ما از اکران مردمی و از آرای مردمی جا ماندیم. حتی میشد در آرای مردمی هم باشیم، اما هم خودمان، هم جشنواره خواستار این موضوع نبودیم. در ایام نزدیک به جشنواره فجر معمولاً فیلمها پشت هم در ترافیک استودیوها میمانند. صداگذاری این فیلم در چهار روز و کار زنگ آن ۲ روزه تمام شد. قانون فجر این نیست که بهواسطه تأخیر فیلم از مسابقه خارج شود، بلکه این است که در آرای مردمی شرکت نکند.
شرمندهایم که نمیتوانیم همه دردهای مردم را نشان دهیمدر ادامه مجید مجیدی صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: قطعاً حق مردم بیش از این است که به آنها توجه شود بهعنوان یک فیلمساز که همیشه در آثارم این دغدغه را داشتهام در گوشه کنار این مملکت دردها و رنج مردم را میبینیم. بسیاری از مردم میگویند مسائل ما را مطرح کنید. شرمندهایم که نمیتوانیم همه دردها را نشان دهیم. امیدوارم مسئولان قدر این مردم شریف را بدانند و لیاقت مردم را داشته باشند.
وی افزود: فیلم ما به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری که شرایط سختی به لحاظ روحی و جسمی برای ما به همراه داشت، با تأخیر به جشنواره رسید. در زمان تولید به جد معتقد بودم امکان رسیدن فیلم به جشنواره وجود ندارد. اما ما در جایی زندگی میکنیم که همیشه سوءتفاهم زیاد به وجود میآید، کیفیت کار خودم پایین میآید و فکر میکردم صلاح نیست در جشنواره باشد. اما تعمداً دوست داشتم ابتدا در جشنواره خودم و کشور خودم فیلم رونمایی شود.
طناز طباطبایی، بازیگر «خورشید» هم درباره حضور کوتاهش در دو فیلم حاضر در جشنواره امسال توضیح داد: من امسال دو پیشنهاد جذاب داشتم. همکاری با آقای مجیدی برای هر بازیگری جذاب است. دلم نمیخواست این فرصت را از دست بدهم. بینهایت آموختم و لذت بردم، وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم خود نقش روی کاغذ جذاب است. موضوع یک خطی آن میتوانست برای ما چالشبرانگیز باشد. ضمن اینکه حضور بچههای فیلم برای من جالب بود. برای «شنای پروانه» هم فکر کردم کمک به کارگردان جوان فیلم اولی بود که فیلمنامه درخشانی داشت. نمیشود فیلم را به صرف کوتاه بودن نقش رد کرد و استعدادها را نادیده گرفت. یک روزی من را حمایت کردند و حالا من باید حمایت کنم.
جواد عزتی هم در پاسخ به سؤالی درباره تکراری بودن نقشهای متعددش در فیلمهای حاضر در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر به این جمله بسنده کرد: هرچه هست همین است سینما سلیقهای است.
کارگردان «آواز گنجشکها» درباره تلخی فیلم «خورشید» هم بیان کرد: من فکر نمیکنم فیلم تلخ است. ممکن است فرآیند فیلم و شرایط درام اینطور باشد ما میخواستیم بگوییم همه آدمها گنجهای پنهانی دارند و باید آن را پیدا کنند. ما برای این فیلم چهار هزار بچه دیدیم. نه تنها در تهران بلکه به شهرستانها رفتیم. البته متوجه شدم استعدادهای درخشان زیادی داریم.
بازیگری که مجیدی را نمیشناختسپس شمیلا شیرزاد، بازیگر خردسال این فیلم گفت: وقتی آقای مجیدی به مدرسه ما آمدند من اصلاً ایشان را نمیشناختم. مدرسه ما به گونهای است که هر بار کسی میآید یکی از دانشآموزان قسمتهای مختلف را توضیح میدهد، آن روز از شانس خوبم من باید توضیح میدادم و وقتی آقای مجیدی گفتند در فیلم ما بازی کن خیلی خوشحال شدم.
وی گفت: قسمت رویارویی من با آقای عزتی از سختترین قسمتها بود، چون باید گریه میکردم. آن موقع آقای مجیدی گفت به عزیزترین کست در زندگی فکر کن که من آن موقع به مادرم فکر کردم و گریهام گرفت.
علی نصیریان در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی برای غیبت در جشنواره فجر، اظهار کرد: مهرجویی همان موقع که فیلم میساخت گفت فیلمم را به جشنواره نمیدهم و تصمیمشان مربوط به جریان تحریم جشنواره نبود. هر کارگردانی میتواند فیلمش را به جشنواره بدهد یا نه. باید این آزادی را قائل شد که اگر کسی خواست بیاید و اگر نخواست به جشنواره نیاید. من هم برای تصمیم مهرجویی و کیمیایی احترام قائلم و هم برای مجید مجیدی که فیلمش را به جشنواره ارائه کرده و به حضور در این فیلم افتخار میکنم.
پسرکشی؛ آخرین فیلم سودای سیمرغفیلم سینمایی پسرکشی به کارگردانی محمدهادی کریمی آخرین فیلم جشنواره فیلم فجر در سی و هشتمین دوره از این رویداد سینمایی است، این فیلم آخرین فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ است که به صورت استثناء وارد این بخش شده است. ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسدالهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع، شهناز نصرتی و سهیل قاصدی بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند. داستان این فیلم در ۲ دهه ۴۰ و ۷۰ میگذرد و داستانی معمایی از پیچیدگیهای روابط خانوادگی است که به خاطر یک باور غلط، دههها دچار بحران هستند.
اکران و نشست خبری فیلم سینمایی پسرکشی به دلیل طولانی شدن نشست خبری فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی با تأخیر همراه شد که این نشست به دلیل اعلام اسامی نامزدهای سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در زمان اندکی برگزار شد. محمدهادی کریمی، کارگردان «پسرکشی» گفت: وقت کمی برای گلهها و درد دلها وجود دارد اما من فیلمسازی هستم که حرف خود را با فیلم خود مطرح میکنم. امیدوارم با ساخت پسرکشی آنچه را که در ذهنم بوده است، به مخاطب منتقل کرده باشم.
وی افزود: ایده ساخت این فیلم از یک مصرع از مولانا به ذهنم رسید، میخواهم بگویم همدیگر را دوست داشته باشیم، زیرا چارهای جز این نداریم. من رنجها و گلایهها را کنار گذاشتم و امروز در خدمت شما بودم.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نشست خبری فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر فیلم به جشنواره جشنواره امسال سینما شهر قصه آرای مردمی سیمرغ بلورین جشنواره فجر سودای سیمرغ شنای پروانه آقای مجیدی تهیه کننده آخرین فیلم مجید مجیدی روز صفر فیلم ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است
مسئولان نخستین جشنواره ملی سرود فجر به تشریح اهداف و مراحل مختلف جشنواره پرداختند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، ظهر امروز سهشنبه 18 اردیبهشت 1403 در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و حسین صیامی مدیر اجرایی جشنواره ملی سرود، در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا توضیحاتی درباره مرحله پایانی جشنواره و آنچه تا کنون انجام شده، ارائه کنند.گروههای سرود در مرحله تنظیم آثار هستند.
در ابتدای این نشست حامد جلیلی در تشریح مراحل انجام شده در جشنواره ملی سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر از مهرماه سال 1402 آغاز و فراخوان منتشر شد. حدود 800 گروه ثبت نام کردند که از این میان 81 گروه وارد مرحله داوری و در نهایت سی گروه به مرحله پایانی رسیدند.
جلیلی ادامه داد: مناطقی که در آنها داوری انجام شد؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران بودند. پس از پایان مرحله دومِ جشنواره مرحله منتورینگ یا راهبری آغاز شد. قرار است گروههای راه یافته به مرحله نهایی با ارکستر زنده به اجرا و رقابت بپردازند. هم اکنون گروهها در مرحله تنظیم آثار برای حضور در مرحله نهایی هستند.
جلیلی تأکید کرد: مرحله پایانیِ جشنواره 10، 11 و 12 تیر و مراسم اختتامیه 14 تیر سال جاری(1403) برگزار میشود.
حمایت از گروههای کُر و آکاپلا برای تقویت سرود
در ادامه این نشست خبری، امیرحسین سمیعی رئیس جشنواره سرود فجر گفت: تقویت سرود هدف اصلی ماست. برای تقویتِ فنیِ گروههای سرود به شیوه آکادمیک به سمت حمایت از گروههای کر و آکاپلا میرویم. تلاش ما این است که در حوزه آموزش و اجرا شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها باشیم.
سمیعی درباره استعدادهای شهرستانهای مختلف در حوزه سرود تاکید کرد: ما سفرهای استانی را از هفته گذشته آغاز کردهایم و مدیر دفتر سرود هم در این سفرها همراه ما بود که یکی از اهدافمان کشف استعدادهای سرودی است. میخواهیم شرایط را برای ارائه آثار گروههای سرودِ سراسر کشور در قاب رسانه و اجراها فراهم کنیم.
او ادامه داد: در سفر شیراز و بوشهر با بزگوارانی از این گروههای حرفهای نشست داشتیم. در برخی استانها مربیان تکنیکی و ورزیدهای داریم. مثل شیراز که گروههای کُر حرفهای تشکیل دادهاند. مسیری جاری در شناسایی گروههای سرود داریم. در حال حاضر ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسیم اما ارتقاع سطح کیفی شاید بارقههایش را یک سال بعد ببینیم.
مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مقوله سرود، مقوله همافزایی این ظرفیتهای مردمی لست. سرودها معمولا از جوششهای مردمی سرچشمه گرفتهاند.
هدف جشنواره ارتقای کیفی سرود است
سمیعی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فعالیتهای موازیِ ارگانهای مختلف در حوزه سرود گفت: مبنای سرود تحت نظر نهادهایی انجام میشود که اشتراکهای نظارتی دارند. محورهای سرود معمولاً مشخص است. بحث ما در کیفیت ارتقای موسیقی و شعریِ سرود است. برخی از سرودها خودجوش است که بحث دیگری دارد. سنجش این سرودها در جشنوارههای ما انجام میشود. اگر کمیت بیشتر شود، وزارت ارشاد ورود میکند.
او تاکید کرد: وقتی صحبت از آکادمیکتر شدن گروههای سرود میکنیم بخش مهمی از آن در همکاری با دانشگاه است. برای مربیان سرود و استعدادهای سرود کلاسهای آموزش در مراحل و سطوح مختلف برگزار کنیم. دانشگاه میتواند استعدادها را به ما معرفی کند تا در ترتیب و آموزش گروهها چه کلاسهای درسی میتواند در نظر گرفته شود. مربیان پرورشی را برای ارتقای سرود آموزش میدهیم.
در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی درباره تفاهم با آموزش و پرورش برای ارتقای سرود در مدارس گفت: تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش داشتهایم که براساس آن آموزش مربیان پرورشی برعهده دفتر سرود باشد و این اتفاق امسال رخ میدهد.
رویکرد جدید آموزشوپرورش در حوزه سرود و تئاتر دانشآموزانجلیلی افزود: سرود بحثی جهادی است. گروههای سرود هزینههایشان آنقدر زیاد نیست. بیشتر اجراها شکل جهادی دارند. هدف اصلی ما حمایت از گروههایی است که ظرفیت دارند ولی امکانات لازم را ندارند.
مدیر دفتر سرود گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد 6 هزار گروه سرود در ظرفیتشان دارند. ما برای فراخوان از این ظرفیتها استفاده کردیم و بسیاری از گروههای شرکت کننده در جشنواره از طریق همین کانون مساجد بودند. جشنواره سرود مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت.
در بخش دیگری از این نشست امیرحسین سمیعی گفت: باور دارم که سرود اتفاقی مؤثر است. میتواند در قالبهای محتوایی مختلف ایفای نقش کند.
او ادامه داد: جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک میکنیم چرا که خلاء آن را احساس میکنیم. در دورهای بهترین گروههای سرود را در آموزش و پرورش میدیدیم. اما اکنون اینگونه نیست. ما دنبال علت این ماجرا هستیم. به همین علت است که به سمت آکادمیک کردن سرود میرویم. توجه و تاکید ما به گروههای کر است. این اتفاق در سالهای گذشته نیافتاده است. بسیاری از آثار ارزشمند سرود را گروههای کر خواندهاند.
سمیعی تأکید کرد: ما به راهبری مجهز برای اجماع ظرفیتهای سرود در سراسر کشور نیاز داریم. ما تلاش میکنیم تا با مرجع قرار دادن جشنواره تلاش کنیم تا همه این گروهها و مراجع را حمایت کنیم و آنها را از نظر کیفی بالا ببریم.
انتهایپیام/